Αλληλεπίδραση Ανθρώπου - Υπολογιστή

Κωδικός μαθήματος
ΨΣΕ12
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Η
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Η Αλληλεπίδραση Ανθρώπου Υπολογιστή είναι ο διεπιστημονικός κλάδος που ασχολείται με την ανάλυση, σχεδίαση, υλοποίηση και αξιολόγηση της διεπαφής εφαρμογών υπολογιστικών συστημάτων με τα οποία ο χρήστης έχει τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης, καθώς και των θεμάτων που διέπουν αυτή την αλληλεπίδραση.

Με την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος, ο φοιτητής / η φοιτήτρια θα:

  • περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται μια διεπαφή
  • αναλύει απαιτήσεις και να καταγράφει προδιαγραφές
  • κατανοεί τις βασικές έννοιες και θα μπορεί να αναλύσει τα θέματα που εμπλέκονται στη διαδικασία αλληλεπίδρασης ανθρώπου – υπολογιστή
  • αντιλαμβάνεται τη σημασία της συστηματικής και ολοκληρωμένης προσέγγισης για τη σχεδίαση διαδραστικών συστημάτων μέσω της Ανθρωποκεντρικής Σχεδίασης
  • είναι σε θέση να αναλύει τις απαιτήσεις ενός συστήματος διάδρασης ανθρώπου υπολογιστή, να το σχεδιάζει, να το προτυποποιεί, να το υλοποιεί και να αξιολογεί τη λειτουργία με βάση, πρωτίστως, την εμπειρία των χρηστών.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Αυτόνομη εργασία
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σύντομη περιγραφή

  • Εισαγωγή στην αλληλεπίδραση ανθρώπου – υπολογιστή (HCI),
  • ο άνθρωπος – ο υπολογιστής – η αλληλεπίδραση μεταξύ τους,
  • οπτική σχεδίαση και σχεδίαση πληροφορίας,
  • HCI design,
  • βασικές αρχές χρηστικότητας και ευχρηστίας
  • ανάλυση απαιτήσεων χρήστη, δημιουργία πρωτοτύπου, αξιολόγηση διεπαφής, αξιολόγηση με και από χρήστες
  • υποστήριξη και καθοδήγηση του χρήστη
  • σύγχρονα θέματα αλληλεπίδρασης ανθρώπου – υπολογιστή
  • UI vs UX design

Θεματικές ενότητες ανά εβδομάδα

  1. Εισαγωγή στην Αλληλεπίδραση Ανθρώπου - Υπολογιστή (HCI)
  2. Ο Άνθρωπος, ο Υπολογιστής, η Αλληλεπίδραση
  3. Οπτική Σχεδίαση και Σχεδίαση Πληροφορίας
  4. HCI Design (1/2)
  5. HCI Design (2/2)
  6. Ανάλυση Απαιτήσεων
  7. Prototyping (1/2)
  8. Prototyping (2/2)
  9. Αξιολόγηση
  10. Αξιολόγηση με χρήστες
  11. Εμπειρία Χρήστη (UX)
  12. Σύγχρονα Θέματα Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή
  13. Ανακεφαλαίωση
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Αυτοτελής μελέτη 111
Σύνολο μαθήματος 150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου και εργασία κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Η εργασία δύναται να είναι προαιρετική. Ο συνολικός βαθμός θα υπολογίζεται σαν συνδυασμός των βαθμών στην τελική γραπτή εξέταση (100% ή 50% εφόσον γίνει εργασία) και της προαιρετικής εργασίας (50% εφόσον γίνει). Προϋπόθεση ο βαθμός στη γραπτή εργασία να είναι προβιβάσιμος. Η γραπτή τελική εξέταση μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Ανάλυση και συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (multiple choice questions).
  • Επίλυση προβλημάτων εφαρμογής των γνώσεων που αποκτήθηκαν.

Για τις περιπτώσεις φοιτητών με αποδεδειγμένη μαθησιακή δυσκολία (π.χ. δυσλεξία), η γραπτή εξέταση μπορεί να συνοδεύεται από σύντομη προφορική εξέταση στα ίδια θέματα με εκείνα της γραπτής εξέτασης.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1.    Dix A., Finlay J., Abowd G., Beale R., Επικοινωνία Ανθρώπου - Υπολογιστή, εκδόσεις Γκιούρδας, 2007 (κωδικός στον Εύδοξο: 12304)
2.    Norman D., Σχεδιασμός των αντικειμένων της καθημερινότητας, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, 2010 (κωδικός στον Εύδοξο: 13903)
3.    Ν. Αβούρης, Εισαγωγή στην επικοινωνία ανθρώπου - υπολογιστή, ∆ίαυλος, 2000 (κωδικός στον Εύδοξο: 12172)
4.    Y. Rogers, H. Sharp, J. Preece, Σχεδίαση ∆ιαδραστικότητας, 3η έκδοση, Γκιούρδα, 2013 (κωδικός στον Εύδοξο: 3313359)

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙ∆Α ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/modules/auth/opencourses.php?fc=294